Zakken vullen…

Sinterklaaskadootjes-444x296Met de intocht van Sinterklaas, start voor winkeliers de jaarlijkse uitdaging om zakken te vullen, jute zakken wel te verstaan. Want we weten allemaal dat de meeste zakken van Piet uiteindelijk niet in Spanje maar gewoon in Nederland worden gevuld. Voor winkeliers een eindejaarssprint om de aandacht te trekken van alle hulpsinterklazen. Hoe pak jij dat aan?

Graag neem ik je aan de hand van 2 bekende principes mee in wat gedachten rondom marketing. ‘Zien en gezien worden’ en het ‘Zaaien en oogsten’.

Zien en gezien worden

Zien is onderzoeken… En de onderzoekende ondernemer verdiept zich in consumentengedrag. Waar loopt jouw doelgroep warm voor? Hoe kun jij ze bereiken? We weten allemaal dat de strijd om aandacht van de consument al lang niet meer alleen plaats vindt in de winkelstraat. De grootste groei lijkt in ‘Mobile shopping’ te zitten. Aankopen die -eenvoudige- via de telefoon worden gedaan. Marktonderzoek van GfK laat dat zien, net als een dalende verkooptrend in fysieke winkels (ca 8% tot 2020).

Bron: GfK expertonderzoek

Bron: GfK expertonderzoek

Op het eerste gezicht geen rooskleurige verwachting voor winkeliers. Maar let op! Het onderzoek laat ook zien, dat de totale consumentenuitgaven met ongeveer 12% lijken te stijgen. Er wordt dus in totaal meer gekocht, waarvan minder in de fysieke winkels en meer via online kanalen. Om in deze totale stijging mee te groeien, is het benutten van online mogelijkheden een logische stap. Zoek naar die online kanalen en stem daar je boodschap af op de ‘online consument’!

Zaaien en oogsten

Nog een inkoppertje, maar goed om te blijven beseffen… Zoals het zaaien op de akker noodzakelijk is om later te kunnen oogsten, zo is het ook met de investering in pr en communicatie (in tijd en/of geld). Want klanten komen niet vanzelf. Met de gegevens uit bovenstaande alinea zal een doordachte online marketing- en verkoopstrategie mogelijkheden kunnen creëren om de resultaten van de fysieke winkel te versterken. Kies zelf ook eens een aantal producten of productsoorten om dit mee uit te testen en laat je zien via online kanalen. Bouw online (webshop, social dia of in een app) aan ‘webrooming’ waarbij de consument makkelijk door het aanbod kan lopen en een voordeel ontvangt wanneer het in de winkel wordt opgehaald. Of zoek eens naar ideeën om meerwaarde in de winkel te bieden, maar dat online te promoten. Want besef ook dat steeds meer consumenten bewuster kiezen voor lokale aankopen en lokale producten! Zoek de lokale media op, laat jouw winkel podium zijn voor lokale activiteiten en zoek naar de extraatjes die (alleen) in een lokale winkel mogelijk zijn.

Translate »